Інформація - це сукупність відомостей (даних), які сприймають із навколишнього середовища (вхідна інформація), видають у навколишнє середовище (вихідна інформація) або зберігають всередині певної системи.19 жовт. 2012 р.
Вплив засобів масової інформації на світогляд людини
Щодня до рук мільйонів читачів потрапляють різні друковані видання, сотні радіостанцій виходять в ефір, доносячи до слухачів новини з будь-якого куточка Світу, десятки телеканалів транслюють події з різних країн нашої планети. Газети, радіо, телебачення та Інтернет, зручність та популярність якого зростає кожного дня, є потужним інструментом впливу, охоплюючи своїм впливом безпрецедентну в історії кількість людей.
ЗМІ сьогодні - це найпотужніший чинник впливу на психічний стан людей. Поряд з сім’єю, школою і університетом система масової комунікації - найважливіший канал отримання інформації про суспільство. ЗМІ впливають на кожну людину окремо, формуючи певні емоції та дії.
Розглянемо окремо кожний вид засобів масової інформації та дамо їм стислу характеристику.
Почнемо з друкованих видань (газети, журнали, книжки тощо), які придбали особливе місце в системі ЗМІ. Це можливість швидкого, оглядового ознайомлення з усім «репертуаром» повідомлень, включених в номер чи книгу. Завдяки цьому кожна людина може скласти загальне враження про зміст випуску. Крім того, у людини є можливість самому аналізувати інформацію. Друковані видання легко мати «при собі» та переглядати інформацію у зручний час, не заважаючи оточуючим, і в обставинах, що не дозволяють або заважають слухати радіо або дивитися телепередачі (в поїзді, метро, автобусі, літаку і т.д.).
Що стосується радіомовлення, то характерною рисою є те, що носієм інформації в цьому випадку виявляється лише звук. Радіозв’язок дозволяє миттєво передавати інформацію на необмежені відстані. Крім того, радіо дуже популярне серед автолюбителів, оскільки немає можливості звертатися до друкованих видань і телебачення. Радіо здатне створювати повноцінну звукову картину світу. Винахід різних способів запису звуку дозволяє широко використовувати можливості монтажу, відтворювати повністю або «цитувати» давно минулі передачі.
Одним з найпопулярнішим засобом масової інформації є телебачення, яке «народилося» на перетині можливостей радіо і кіно. Від радіо телебачення взяло можливість передавати сигнал за допомогою радіохвиль на далекі відстані - цей сигнал одночасно має звукову і відеоінформацію, яка на екрані телевізора в залежності від характеру передачі несе кінематографічний характер або ж характер фотокадру, схеми, графіка і т.д.
Сьогодні на шляху розвитку комп’ютерних інформаційних технологій майже повністю відсутні будь-які бар’єри. Інтернет все частіше стає бібліотекою знань не тільки для підлітків, але і для іншої різновікової групи людей, які потребують отримання інформації. У всесвітній павутині з кожним днем додається тисячі людей.
Завдяки своїй біологічній природі, людина піддається навіюванню, наслідувальності і заразливості. Сама по собі діяльність ЗМІ, що ставить завданням вселити що-небудь суспільству, є негуманною, оскільки люди не можуть контролювати спрямований на них вплив і являються безсилими перед подібними навіюваннями.
Одним з негативних впливів є - пропаганда. За багато років вона відпрацювала велику кількість прийомів для маніпулювання суспільною свідомістю, яка, дійсно, ефективна і дозволяє певним чином впливати на масу. Як правило, інформація в ЗМІ подається з різних джерел і западає в підсвідомість людини. Метод асоціацій передбачає ретельний відбір і спеціальну компоновку понять, що викликають або позитивні, або негативні асоціації, що дозволяє впливати на сприйняття інформації. Оскільки метод заснований на певних асоціаціях, він дозволяє легко вплинути на людину в силу його звичок і переконань.
Також, за даними статистики, ЗМІ – це велика і впливова система, що знаходиться в постійному розвитку, прогресі. Але слід зазначити, що діти та підлітки є самими психічно незахищеними і більше за інших схильні до впливу засобами масової інформації.
Говорити про позитивні і негативні риси сучасних засобів масової інформації можна нескінченно довго. З одного боку це прогресивний метод добування та обробки інформації, з іншого - існує безліч підводних каменів, нюансів і мінусів при роботі зі ЗМІ.
Що дає людині володіння інформацією
«Хто володіє інформацією, той володіє світом», – сказав колись Уїнстон Черчілль. Дійсно, інформація у сучасному світі – це стратегічний ресурс. Спотворення інформації чи незаконне її розповсюдження може призвести до серйозних наслідків. Отже, надійне збереження інформації та її захист від зловмисників є вельми актуальною проблемою.
Нині у світі силу має той, хто володіє інформацією, яка відіграє незмінно важливу роль у будь-якій сфері людської діяльності. XXI століття — ера інформаційного суспільства, у якому інформація все частіше визначається як основний ресурс майбутнього, але повністю використовувати його зможуть тільки ті, хто має необхідні знання і підготовку. Саме тому питання бібліотечно-інформаційної роботи будуть завжди актуальними для нашого суспільства. Ми чудово розуміємо, що людина, яка вільно володіє навичками пошуку інформації в довідковому апараті бібліотеки, зможе почерпнути для себе максимум потрібних знань. Адже написання рефератів, доповідей — справа творча, і жоден бібліотекар, навіть найдосвідченіший, не зможе передбачити потреби в тій інформації, якою б скористався її користувач.
Дуже важливо вже з юного віку прищепити дітям навички якісного і системного пошуку інформації, її ефективному збору, систематизації та обміну з іншими користувачами, так само, як навчити робити перші кроки чи вперше знайомитися з літерами та звуками. А розвинуться ці навички в дитині чи ні залежить від багатьох чинників — батьків, рідних та близьких, друзів, школи, засобів масової інформації. Вирішальну роль в цьому відіграють дитячі бібліотеки, бо значною мірою саме від них залежить читацька доля учнів: облишать чи продовжать вони своє знайомство з великою літературою чи будуть заходити у майбутньому до бібліотеки хоча б для того, щоб перегорнути сторінки часописів.
Дуже важливо вже з юного віку прищепити дітям навички якісного і системного пошуку інформації, її ефективному збору, систематизації та обміну з іншими користувачами, так само, як навчити робити перші кроки чи вперше знайомитися з літерами та звуками. А розвинуться ці навички в дитині чи ні залежить від багатьох чинників — батьків, рідних та близьких, друзів, школи, засобів масової інформації. Вирішальну роль в цьому відіграють дитячі бібліотеки, бо значною мірою саме від них залежить читацька доля учнів: облишать чи продовжать вони своє знайомство з великою літературою чи будуть заходити у майбутньому до бібліотеки хоча б для того, щоб перегорнути сторінки часописів.
Коментарі
Дописати коментар