Перейти до основного вмісту

Що таке інформація

Інформація - це сукупність відомостей (даних), які сприймають із навколишнього середовища (вхідна інформація), видають у навколишнє середовище (вихідна інформація) або зберігають всередині певної системи.19 жовт. 2012 р.



Щодня до рук мільйонів читачів потрапляють різні друковані видання, сотні радіостанцій виходять в ефір, доносячи до слухачів новини з будь-якого куточка Світу, десятки телеканалів транслюють події з різних країн нашої планети. Газети, радіо, телебачення та Інтернет, зручність та популярність якого зростає кожного дня, є потужним інструментом впливу, охоплюючи своїм впливом безпрецедентну в історії кількість людей.
ЗМІ сьогодні - це найпотужніший чинник впливу на психічний стан людей. Поряд з сім’єю, школою і університетом система масової комунікації - найважливіший канал отримання інформації про суспільство. ЗМІ впливають на кожну людину окремо, формуючи певні емоції та дії.
Розглянемо окремо кожний вид засобів масової інформації та дамо їм стислу характеристику.
Почнемо з друкованих видань (газети, журнали, книжки тощо), які придбали особливе місце в системі ЗМІ. Це можливість швидкого, оглядового ознайомлення з усім «репертуаром» повідомлень, включених в номер чи книгу. Завдяки цьому кожна людина може скласти загальне враження про зміст випуску. Крім того, у людини є можливість самому аналізувати інформацію. Друковані видання легко мати «при собі» та переглядати інформацію у зручний час, не заважаючи оточуючим, і в обставинах, що не дозволяють або заважають слухати радіо або дивитися телепередачі (в поїзді, метро, автобусі, літаку і т.д.). 
Що стосується радіомовлення, то характерною рисою є те, що носієм інформації в цьому випадку виявляється лише звук. Радіозв’язок дозволяє миттєво передавати інформацію на необмежені відстані. Крім того, радіо дуже популярне серед автолюбителів, оскільки немає можливості звертатися до друкованих видань і телебачення. Радіо здатне створювати повноцінну звукову картину світу. Винахід різних способів запису звуку дозволяє широко використовувати можливості монтажу, відтворювати повністю або «цитувати» давно минулі передачі. 
Одним з найпопулярнішим засобом масової інформації є телебачення, яке «народилося» на перетині можливостей радіо і кіно. Від радіо телебачення взяло можливість передавати сигнал за допомогою радіохвиль на далекі відстані - цей сигнал одночасно має звукову і відеоінформацію, яка на екрані телевізора в залежності від характеру передачі несе кінематографічний характер або ж характер фотокадру, схеми, графіка і т.д. 
Сьогодні на шляху розвитку комп’ютерних інформаційних технологій майже повністю відсутні будь-які бар’єри. Інтернет все частіше стає бібліотекою знань не тільки для підлітків, але і для іншої різновікової групи людей, які потребують отримання інформації. У всесвітній павутині з кожним днем додається тисячі людей.
Завдяки своїй біологічній природі, людина піддається навіюванню, наслідувальності і заразливості. Сама по собі діяльність ЗМІ, що ставить завданням вселити що-небудь суспільству, є негуманною, оскільки люди не можуть контролювати спрямований на них вплив і являються безсилими перед подібними навіюваннями. 
Одним з негативних впливів є - пропаганда. За багато років вона відпрацювала велику кількість прийомів для маніпулювання суспільною свідомістю, яка, дійсно, ефективна і дозволяє певним чином впливати на масу. Як правило, інформація в ЗМІ подається з різних джерел і западає в підсвідомість людини. Метод асоціацій передбачає ретельний відбір і спеціальну компоновку понять, що викликають або позитивні, або негативні асоціації, що дозволяє впливати на сприйняття інформації. Оскільки метод заснований на певних асоціаціях, він дозволяє легко вплинути на людину в силу його звичок і переконань. 
Також, за даними статистики, ЗМІ – це велика і впливова система, що знаходиться в постійному розвитку, прогресі. Але слід зазначити, що діти та підлітки є самими психічно незахищеними і більше за інших схильні до впливу засобами масової інформації.
Говорити про позитивні і негативні риси сучасних засобів масової інформації можна нескінченно довго. З одного боку це прогресивний метод добування та обробки інформації, з іншого - існує безліч підводних каменів, нюансів і мінусів при роботі зі ЗМІ.

Що дає людині володіння інформацією

«Хто володіє інформацією, той володіє світом», – сказав колись Уїнстон Черчілль. Дійсно, інформація у сучасному світі – це стратегічний ресурс. Спотворення інформації чи незаконне її розповсюдження може призвести до серйозних наслідків. Отже, надійне збереження інформації та її захист від зловмисників є вельми актуальною проблемою. 

Нині у світі силу має той, хто володіє інформацією, яка відіграє незмінно важливу роль у будь-якій сфері людської діяльності. XXI століття — ера інформаційного суспільства, у якому інформація все частіше визначається як основний ресурс майбутнього, але повністю використовувати його зможуть тільки ті, хто має необхідні знання і підготовку. Саме тому питання бібліотечно-інформаційної роботи будуть завжди актуальними для нашого суспільства. Ми чудово розуміємо, що людина, яка вільно володіє навичками пошуку інформації в довідковому апараті бібліотеки, зможе почерпнути для себе максимум потрібних знань. Адже написання рефератів, доповідей — справа творча, і жоден бібліотекар, навіть найдосвідченіший, не зможе передбачити потреби в тій інформації, якою б скористався її користувач.
Дуже важливо вже з юного віку прищепити дітям навички якісного і системного пошуку інформації, її ефективному збору, систематизації та обміну з іншими користувачами, так само, як навчити робити перші кроки чи вперше знайомитися з літерами та звуками. А розвинуться ці навички в дитині чи ні залежить від багатьох чинників — батьків, рідних та близьких, друзів, школи, засобів масової інформації. Вирішальну роль в цьому відіграють дитячі бібліотеки, бо значною мірою саме від них залежить читацька доля учнів: облишать чи продовжать вони своє знайомство з великою літературою чи будуть заходити у майбутньому до бібліотеки хоча б для того, щоб перегорнути сторінки часописів.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Інформація